maandag 2 februari 2015

DIY gehaakte multicolor blik hoes

DIY gehaakte multicolor blik hoes

Van iemand kreeg ik een hele tijd geleden een heel groot conservenblik, waar ik nu een hoes voor gehaakt heb. Ik heb zo'n beetje alle kleuren van de regenboog gebruikt. Ik kan altijd moeilijk kiezen, maar nu zeker want we hebben wel 50 kleuren haakkatoen in de webwinkel(Larra - Scheepjeswol)! 

De steken die ik gebruik heb zijn: lossen=L, halve vasten=HV en vasten=V, dubbele stokjes=DST. Haak voor de eerste V één L en voor het eerste ST drie L.

Haak een ketting van  L, die strak om het blik past, sluit deze met een HV tot een ring. *Haak nu op iedere steek een V en sluit weer met een HV. Vanaf * herhalen tot de gewenste hoogte is bereikt. 

Kijk na een paar toeren even of het haakwerk echt strak om het blik past. Dat mag echt strak zijn! Het moet er nog net om geschoven kunnen worden. Het is niet mooi als het te los zit. Pas zo nodig het aantal steken aan. Vooral bij rondlopende toeren van V kan het moeilijk zijn om het beginpunt te herkennen. Heb je daar moeite mee, maak dan een klein veiligheidsspeldje vast bij het begin van een toer.

Ik heb er een (nep)sluiting op gemaakt, door een reep te maken van dubbele stokjes. Haak daarvoor een ketting van 10 lossen en haak daarop toeren van 10 dubbele stokjes tot je de hoogte van het blik bereikt hebt. Haak langs een zijkant van deze reep een toer van vasten. Naai de reep op de hoes en werk het af met een rij knoopjes.

Tip: als je een plant in het blik zet zorg dan dat het blik niet in contact komt met water, want dan kan het gaan roesten. Zet er b.v. een plastic bakje in.


1 opmerking:

  1. Hoi Janny,
    Wat een heerlijke kleurrijke hoes is dit zo... dat staat op zich al heel voorjaarsachtig, en met die narcissen er bij is het plaatje helemaal compleet...
    Prachtig!
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen