zondag 16 oktober 2016

Kussen city haken


Voor kussen city gebruikte ik de filet haaktechniek. Bij filet haakwerk kun je afbeeldingen in je haakwerk laten zien. De kleur van de ondergrond waar het filet haakwerk uiteindelijk op komt is zeker belangrijk want door de openheid van het haakwerk blijft er veel zichtbaar van wat daaronder zit.
Ik laat hier even zien, met een paar vellen gekleurd papier, wat kleur doet bij dit kussen.
Uiteindelijk heb ik voor een wit binnen kussen gekozen, maar ik had net zo goed een gekleurd binnenkussen kunnen gebruiken en zelfs een veelkleurig kussen had niet misstaan bij dit haakpatroon.

Wat voor alle haakwerk, maar zeker bij filet haakwerk belangrijk is, is het goed opspannen. De afbeelding in het haakwerk komt dan veel mooier uit.Daarom is het ook van belang om een stekenproef te doen, zodat het haakwerk goed op maat is.

Het opspannen gaat heel goed op een ondergrond van piepschuim, omdat je daar spelden in kunt steken. Een alternatief is een plank met heel veel spijkers (voor ieder hokje één) op de maat van het kussen waar je het haakwerk omheen kunt doen.
Hier laat ik zien hoe het haakwerk er uit ziet voor en na het opspannen.
Ik gebruik altijd een piepschuimplaat en heel veel spelden, echt voor ieder hokje een. Als alles mooi opgespannen is, bedek ik het werk met natte theedoeken. Wacht tot de doeken en het werk droog zijn voordat je het er af haalt.
En zo ziet het eruit ná het opspannen! Het is even een werk, maar onmisbaar voor een mooi eindresultaat.

Tja...en dan heb je alles keurig gedaan: stekenproef gemaakt, patroon gevolgd, haakwerk met veel geduld keurig opgespannen, gewacht tot alles goed droog was en zelfs nog een mooie glimmende witte hoes (van voeringstof) genaaid voor het binnenkussen en dan gaat er iets FOUT!

Al lang voordat ik het haakpatroon maakte en het kussen haakte, had ik een langwerpig binnenkussen gekocht bij IKEA. Alles ging goed tot ik het binnenkussen erbij pakte om de hoes er om heen te doen, want de afmeting was niet 60 x 40 cm maar 65 x 40 cm!!! Dat was even schrikken, maar toen ik het kussen uit de verpakking haalde zag ik dat er aan de zijkant heel gemakkelijk 5 cm om gevouwen kon worden zonder dat dit heel veel effect had op de dikte van het binnenkussen, Ik heb het kussen gewoon in de hoes geschoven, die al klaar was, en het haakwerk er om heen gemaakt. Het resultaat heb je hierboven al gezien.
Overigens zijn er zeker binnenkussens in de goede afmeting te koop of maak er anders zelf een. Het haakpatroon ga ik niet meer veranderen, dat is en blijft 60 x 40 cm.

Haakpatroon kussen city of een compleet haakpakket kussen city zijn verkrijgbaar in onze webwinkel.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten