donderdag 14 april 2016

Boxkleed van lapjes stof

Boxkleed van lapjes stof

Dit boxkleed maakte ik van kleine lapjes stof in vrolijke, frisse kleuren. Ik heb daarvoor 9 stofcoupons 33 x 33 cm gebruikt. Deze heb heb ik in vieren geknipt, zodat deze het formaat 16,5 x 16,5 cm kregen. 

Van een stukje stevig papier knipte ik een vierkant van 14,5 x 14,5 cm als patroon. De stikranden aangeven kan op 2 manieren: leg het  papieren vierkant op de achterkant van een stukje stof. Strijk alle randen om het papieren vierkant heen. Bij methode twee wordt het papieren vierkant op een stukje stof gespeld. Rijg een draad om het vierkant.Deze laatste methode is iets secuurder dan de eerste, maar kost meer tijd. 

Leg (als alle stikranden zijn aangegeven d.m.v. een ingestreken vouw of een rijgdraad) de lapjes neer in de gewenste kleurvolgorde. Stik de lapjes van een rij aan elkaar. Strijk alle naden open. Stik als de lapjes van alle rijen aan elkaar gestikt zijn en de naden open gestreken, de rijen aan elkaar. Strijk de naden van de rijen ook open.
Patroon lapjes-boxkleed. Stik eerst de naden met een kruisje aan elkaar en daarna de rijen met rode stippellijn.
Leg de lapjesdeken met de goede kant op tafel en leg op de achterkant volumevlies. Rijg dit op de deken.
Stik nu aan de goede kant alle naden door.

Gebruik voor de achterkant één lap stof. Leg de voor- en achterkant op elkaar met de goede kanten binnen. Stik de zijnaden van het kleed. Laat een stuk zijnaad van de kortste kant open. Keer het werk. Speld de zijnaad dicht en stik de randen van de hele deken door. Succes!

Gebruikte materialen voor een boxkleed van 72,5 x 95 cm
stofcoupons 33 x 33 cm (dit boxkleed bestaat uit 30 lapjes van 14,5 x 14,5 en nog 5 halve lapjes)
lap stof voor de achterkant
volumevlies
naaigaren 
naaimachine, spelden, schaar, centimeter
stukje stevig papier

Het lapjes boxkleed is al uitvoerig getest!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Janny,
    Echt een heel leuk en fleurig boxkleed. Ik heb er zelf ook verschillende gemaakt van diverse lapjes, maar ook wel uit één lap, die ik dan wel doorstikte op de ondergrond.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mirjam,

      Ik vond het echt heel leuk om te doen en heb al bedacht dat ik er nog een ga maken. Eén lap en dan op de ondergrond doorstikken is ook een goed idee, maar ik heb altijd problemen dat ik niet kan kiezen en dan zijn die kleine lapjes wel handig.
      Jij ook een fijne avond!
      gr.
      Janny

      Verwijderen